A Magyar közlöny 2014. április 29-én megjelent 2014/60. száma tartalmazza a
2014.05.14-én hatályba lépő 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletet mely a szavatossági és
jótállási igények intézésével kapcsolatos törvényi szabályozást tartalmazza. A törvény
hatályba lépésével a 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet hatályát veszti!
· A 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet. értelmében a fogyasztó kötelessége a szerződés
megkötésének bizonyítása (számla, nyugta);
· A fogyasztó a szerződéskötést a termék ellenértékének megfizetését igazoló
bizonylat – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát
vagy nyugtát - bemutatásával teheti meg.
· A vállalkozás a fogyasztó által bejelentett szavatossági vagy jótállási igényéről
jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben az alábbiakat köteles a vállalkozás rögzíteni:
1. fogyasztó nevét, címét, valamint nyilatkozatát arról, hogy hozzájárul a
jegyzőkönyvben rögzített adatainak a rendeletben meghatározottak
szerinti kezeléséhez;
2. a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott ingó dolog
megnevezését, vételárát;
3. a szerződés vállalkozás általi teljesítésének időpontját;
4. a hiba bejelentésének időpontját;
5. a hiba leírását;
6. szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni
kívánt jogot, továbbá;
7. az (5) 1 bekezdés szerinti eset kivételével a szavatossági vagy jótállási igény
rendezésének módját vagy az igény, illetve az alapján érvényesíteni kívánt jog
elutasításának indokát;
· A jegyzőkönyvben fel kell tüntetni, hogy a fogyasztó jogvita esetén a megyei (fővárosi)
kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is
kezdeményezheti;
· A jegyzőkönyv másolatát haladéktalanul, igazolható módon a fogyasztó
rendelkezésére kell bocsátani;
· Amennyiben a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási
igényteljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az
igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás
lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a
fogyasztót.
· A vállalkozás a szavatossági vagy jótállási jegyzőkönyvet a felvételétől számított
három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóság kérésére bemutatni.
· A szavatossági vagy jótállási igény bejelentése nem minősül a fogyasztóvédelemről
szóló törvény szerinti panasznak.
· A vállalkozásnak törekednie kell a tizenöt napon belüli javításra vagy cserére;
· Kijavításra vagy – a 4. § (5)2 bekezdése szerinti esetben – a szavatossági vagy jótállási
igény teljesíthetőségének vizsgálata érdekében az ingó dolgot elismervény ellenében
kell átvenni, amelyen fel kell tüntetni:
1-2 (5) Ha a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetőségéről annak
bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a
békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a
fogyasztót.
1. a fogyasztó nevét és címét;
2. a dolog azonosításához szükséges adatokat;
3. a dolog átvételének időpontját, továbbá;
4. azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított dolgot átveheti;
· Amennyiben a fogyasztó kijavítás iránti jótállási igényét közvetlenül a jótállási jegyen
feltüntetett javítószolgálatnál kívánja érvényesíteni, a javítószolgálat köteles a
vállalkozást haladéktalanul értesíteni a jótállási igény bejelentéséről.
· A rendelet rendelkezéseit csak csak a hatálybalépését követően kötött szerződésekre kell
alkalmazni.
· Hatályát veszti a 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet.
[Magyar Közlöny 2014. évi 60. szám]